perjantai 7. marraskuuta 2008

Koolla on väliä

Mimosalta kävin hakemassa (eli hän sai määrätä) minulle kirjaimen (tässä tapauksessa K:n). Tehtäväni oli kirjoittaa 10 K-kirjaimella alkavaa sanaa ja kertoa, mitä sana minulle merkitsee.

  1. KOTI on perusasioita. Missä tunnet olevasti kotona, milloin asuinpaikkasi on muodostunut kodiksi – näitä olen joskus joutunut miettimään. Aikoina, kun ikäänkuin asuin kahdessa paikassa, näin unia, jossa todella olin eksyksissä ja etsin kotia. Kotina pidän erityisesti Taivaan Kotia, silmänräpäyksen verran muistankin sitä aikaa. Sieltä tultiin, sinne mennään.
  2. KAVERIT ovat elämän suola. Yksin on hyvä olla, mutta ei liikaa. Jostakin syystä minulla on aina ollut paljon kavereita, hauskuttelen monien ihmisten kanssa. Olen ollut myös se, joka kokoaa kavereita yhteen, järjestää tapaamisia ja kissanristiäisiä.
  3. KOHTAAMINEN, ihminen ihmiselle. En ole small talk –jutustelija, vaan haen (ilon lisäksi) syvyyttä keskustelulta. Joskus näissä kohtaamisissa syntyy tähtihetkiä, joita ei unohda koskaan.
  4. KIRJAT ovat oleellinen osa elämääni. Olen ollut nenä kiinni kirjassa siitä asti, kun opin lukemaan eli paljon ennen koulua. Minulla on monta kirjaa kesken, eri huoneissa eri kirjat odottavat minua, lukijaansa. Kaikki kirjoja ei tarvitse omistaa, sen olen oppinut. Eläköön kirjastot!
  5. KIRJOITTAMINEN ja nimenomaan koneella. Käsialastani en saa itsekään selvää. Minut on suorastaan luotu ”konekirjoittajaksi”, näppärä olen. Ehkä kirjoitelmani sen sukkeluudenkaan vuoksi eivät aina ole loppuun asti hiottuja ja mietittyjä, vaan kulloisenkin tunteen ja tilanteen purkua.
  6. KEHOstani pyrin pitämään huolta. Liikkumiseni on välttämätöntä tai selkä alkaa oireilla. Jos sairauden vuoksi joudun vuoteeseen, ilahdun taas siitä, kun pääsen lenkille, tanssimaan, joogaamaan ja mitä vaan, missä veri lähtee kiertämään. Sitä paitsi päivän happiannos on saatava tai uni on liian kevyttä.
  7. KAHVI on hyvää ja huonoa. Tuoksuu paremmalle mitä lopulta maistuu tai ainakaan tuntuu (vatsassa). Opettelin kahvin juomisen vasta nuorena äitinä ja hyvin olen riippuvuuden siihen kehittänyt. Parin päivän tauko kahvin juonnissa esim. sairauden vuoksi saa aikaan valtavan, niskasta nousevan jysärin.
  8. KUUMA on aina parempi kuin kylmä. Palelen herkästi, mutta kehrään lämpimässä. Siedän hellettä ja kuumaa hyvin. Siksi matkustaminen lämpimiin maihin on minulle tärkeää. Ihanaa, kun ei palele!
  9. KOIRAT JA KISSAT ovat jossakin määrin kuuluneet aina elämääni. Jollei minulla omaa ole, niin ainakin jokin lämmin suhde jonkun toisen pikkueläimeen. Kiinnyn helposti, ihastun ja ihailen näitä karvakuonoja ja –kääröjä. Olen varmaan kuin mummo lastenlasten kanssa eli otan niistä sen parhaan irti, mutta hoito- ja kasvatushommat ovat omistajillaan. Luopuminen näistä tekee minulle aina kipeää.
  10. KAMPAAJAlla käynti on must. Voin säästää missä vaan, mutten hiusteni hoidosta. Olen ulkonäköni suhteen melko tarkka ja hiukset ovat oleellinen osa minuutta.
Jos haluat omat kymmenen sanaa selitettäväksi, niin laita kommentti, annan sinulle oman kirjaimen pohdittavaksi.

3 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Kyllä kuultaa kirjoituksistasi kohtaaminen, koti kuin kauneus. KIITOS

Anonyymi kirjoitti...

Opin taas susta pari asiaa tämän luettuani. :)

Anonyymi kirjoitti...

Miina ja Iines, kiva kaverille kertoa, kiitos kuuluu kullekin.