torstai 12. helmikuuta 2009

Bursiitti vai-mikä-se-nyt-oli

Lääkäri diagnosoi oikeassa jalassani olevan lonkan nivelpussin tulehduksen, bursiitin. Hän tökkäsi tiettyä kohtaa lonkassa ja kysyi, että koskeeko. Koskee, älähdin. Sitten hän tökkäsi toisen jalan samaa kohtaa. Koski sekin, mutta ei niin paljon. Ehkä. Tämän tökkäämisen tuloksena oli siis diagnoosi ja sitten hän alkoi heti puhumaan kortisonipiikistä. Ensimmäiseksi minulla nousi vastarinta, kiitos ei, ei nyt vielä, ei näin nopeasti. Sovittiin sitten, että syön jonkin aikaa Voltaren Rapidia ja katsotaan vielä.

Nyt olen sitten vähän hukassa. Galluppiakin olen tehnyt. Vastaan lompostellut tuttu lääkäri sanoi, että kannattaa se piikki ottaa, ei parane muuten. Yksi ystävä muistutti, että auttoihan kortisonipistos vuosia sitten tenniskyynärpäähänikin (olin sen jo unohtanut). Pari tuttavaa sanoivat, että kannattaa valita lääkäri, joka todella osaa pistää, että menee tämälleen oikeaan kohtaan. Miten minä sen nyt voin varmistaa, osaako tämä meidän alueen terveyskeskuslääkäri pistää? Ainakin innokkaana hän olisi ollut pistämässä pari päivää sitten. Eräs kaverini ei suostunut piikkiin, vaan marssi homeopaatin juttusille ja on nyt muutaman viikon imeskellyt niitä nappuloita. Tuloksista en tiedä vielä.

Olen erittäin avoin vaihtoehtohoidoille, mutta auttavatko ne tällaisessa pitkittyneessä kivussa, tulehduksessa? Osteopaatti ei saanut tätä kuntoon. Energiahoitajia tunnen useammanlaisia, mutta kaikkeen ei voi rahaa laittaa.

Ja ennen kaikkea: Onko minulla varmasti tällainen bursiitti? Yökipu, reiteen, polveen ja joskus jalkaterään asti säteily - oireet ainakin ovat tätä... ja ehkä se tökkääminen kanssa.

Helvetin esikartanot eli internet kertoo tästä vaivasta kammottavia tarinoita. Muutaman luin ja olin masentua. Sitäkään en tiedä, saanko liikkua ja minkä verran (kun liikkuminen ei varsinaisesti koske eivätkä ne ole samassa linjassa edes yösäryn kanssa), en ehtinyt lääkäriltä tätä kysyä.

Valivali. Repikää tästä tänään. Joskus kirjoitan sitten hauskemmista asioista.

6 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Hei! Minulla on ollut sama juttu. Meni ohi kipulääkekuurilla!

Krisse kirjoitti...

Toivottavasti vaivasi paranee pian.. hyvää ystävänpäivää..

Anonyymi kirjoitti...

Hyvää ystävänpäivää. Vaivaan kuin vaivaan, halaus auttaa. Halihali!

Anonyymi kirjoitti...

Laitan sormet ristiin, että Voltaren auttaa! Bursiitti ei kuulosta kivalta, mutta mikä nyt kuulostaisi (mun ns. keuhkopussintulehdukseni oli nimeltään pleuriitti). Keski-ikä täytyy ottaa sellaisena kuin se on ja nauttia niistä päivistä, jolloin mihinkään ei satu (jos niitä on). (Selitys: tässä on pikkuisen itseironiaa mukana - tänään oli aika kivuton päivä.)

Millan kirjoitti...

Mulla on ollut parin vuoden välein semmoinen bursiitti kummassakin olkanivelessä. Jälkimmäiseen sain kolme kertaa kortisonia. Sillä kertaa kivut helpottivat nopeammin, mutta nivelen liikkuvuuden täyteen palautumiseen meni molemmissa ihan yhtä pitkä aika; melkein kokonainen vuosi.

Toivottavasti löydät itsellesi parhaiten sopivan avun :-)

Pilviharso kirjoitti...

Kimmeli,
Hyvä kuulla bursiitin selviytymistarina!

Krisse ja Miina, kiitos!

Iinuska,
Juu, kyllä tämä alkaa todella keski-ikäiseltä tuntumaan!

Millan,
Pitänee siis olla kärsivällinen ja optimistinen. Tämä taitaa olla aika yleinen nivelvaiva.